Welke begeleiding voorzien wij?
Socio-emotionele begeleiding
We bieden niet alleen een luisterend oor, maar gaan samen met de leerling en eventueel de ouders op zoek naar mogelijke hulp- en verbeteracties.
Begeleiding van leervaardigheden
Tijdens het project BaSO - de overgang van basis naar secundair onderwijs - leren we je de kneepjes van het vak maar ook in alle overige vakken leren we je hoe je je leermotor zo efficiënt mogelijk gebruikt. Voor de leerlingen die nood hebben aan een meer individuele aanpak rond leren leren, voorzien we een huiswerkklas waarin het opmaken van een goede studieplanning en het hanteren van een efficiënte studiemethode centraal staan.
Ondersteuning, remediëring en uitdaging op maat
De leerlingbegeleiders zoomen in op leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben én op leerlingen die nood hebben aan extra uitdaging. Ze overleggen met leerkrachten en andere betrokkenen om een beeld te krijgen van de ontwikkeling en de vorderingen van de leerling.
Tijdens de proefwerkenperiode richten we een begeleidingsklas in voor leerlingen met specifieke leernoden. Leerlingen kunnen dan gebruik maken van extra tijd, mondelinge toelichting, een laptop, de voorleesfunctie van het programma SPRINT+ …
Studiekeuzebegeleiding
In een brede eerste graad wordt het maken van een definitieve studiekeuze nog even uitgesteld. We willen onze leerlingen eerst laten proeven van vakken uit verschillende domeinen. We streven ernaar ieders talent zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen en komen zo op het einde van het tweede schooljaar tot een gefundeerd oriëntatieadvies naar een studierichting in het voortgezet secundair onderwijs.
Vragen of problemen?
Bij vragen of problemen kunnen de leerlingen steeds terecht bij één van hun twee klassenleraars of de verschillende vakleerkrachten. Daarnaast zijn er op school 2 leerlingbegeleiders. Ook de directie is nauw betrokken bij het begeleidingsproces en voert een opendeurbeleid om de toegankelijkheid voor de leerlingen te vergroten.